Pages

Saturday, September 4, 2010

Selamat Hari Raya

               1 Syawal bakal menjelma, Ramadhan semakin meninggalkan kita, kini kita berada di 10 malam yang akhir di mana digalakkan kepada seluruh umat Islam untuk bangun pada malam hari beribadat kepada Allah Yang Esa. 10 malam yang akhir pada bulan Ramadhan yang dinyatakan terdapat di dalamnya malam Lailatul Qadr


Dalam al-Quran, Allah SWT berfirman yang bermaksud:

   "Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!" 

(Quran, Al-Qadr 97: 1-5)

               Namun, siapa pun akan berasa gembira dengan ketibaan Aidilfitri. Ada yang gembira kerana telah berjaya membentuk jiwa soleh, ada yang gembira kerana merasakan Aidilfitri adalah hari kemenagan kerana telah berjaya mengawal nafsu ketika berpuasa dan tidak kurang juga ada yang
 bersorak gembira kerana tidah perlu puasa lagi. 

           Setiap rumah pasti sedang sibuk melakukan persiapan raya. Ketika ini, bermacam-macam persoalan akan timbul. Berapa jenis kuih dah siap? Berapa helai baju raya dah beli? Langsir nak tukar baru ke? Perabut? err Kereta (nak tukar cat ke)?  

Walau apa pun persiapan kita, jangan kita semua rosakkan apa yang telah kita bina semasa kita berpuasa dengan melakukan pembaziran. Maka akan sia-sia latihan kita mengawal nafsu semasa kita berpuasa sekiranya kita kembali kepada tabiat buruk yang biasa kita lakukan.

Selamat Hari Raya Aidilfitri...Maaf Zahir Batin. 

No comments: